Tuesday

The Kite Runner Dan Awek Afghan

Baru2 ni aku layan satu movie yang berjudul The Kite Runner. Satu cerita yang agak menarik. Kisah perjalanan hidup hero yang berbangsa Pasthan semasa kecil di Afghanistan. Waktu zaman pemerintahan communist ditahun 80an. Dia mempunyai sorang sahabat karib  dari suku Hazara. Salah satu hobi dorang adalah bermain layang2. Hero dan keluarganya melarikan diri ke US bila Afghanistan dijajah oleh Russia. Dua sahabat tu pun berpisah. Bila dah dewasa, sahabat rapatnya telah dibunuh oleh Taliban semasa berkuasa. Hero kembali semula ke Afghanistan untuk mencari anak sahabat karib nya untuk dibawa ke US. 

Kota Budapest
Semasa aku layan movie tu yang mengisahkan suku Hazara, terus teringatkan sorang awek backpacker. Rakan satu dorm dihostel semasa di Budapest Hungary. Dia pun dari suku Hazara. Berhijrah ke Austria semasa kecik bersama familynya dan dah jadi warganegara Austria. Hazara adalah suku minority di Afghanistan. Suku kelas dua dan sering ditindas disana. Mungkin dorang dari keturunan Genghiz Khan atau tentera Mongol yang berhijrah ke Afghanistan setelah kalah perang. Mostly dorang berwajah Mongolian dan muslim yang menganuti fahaman Syiah.

Awek Afghan dan rakan
Sehari selepas aku lepak kat hostel di Budapest tu, baru awek Afghan sampai bersama dengan sorang awek mat saleh. Katil dia bersebelahan dengan katil aku. Kami pun jadik kawan rapat. Semasa mula2 kenal, aku tanya apa nama dia. Nama dia nama sorang muslim. Terus aku tanya dia sama ada dia sorang muslim atau pun tak. Agak kesal bila aku dengar jawapan dari dia. My parent are muslim but I’m not. Kami jadik kawan baik selepas tu dan sering keluar dan makan bersama untuk beberapa hari. Bukan berdua, tapi dengan roomates yang lain. Salah satu lagi pengalaman dan kenangan waktu mengembara kesana sini. Kenangan bersama sorang awek keturunan Afghan.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...