Monday

Vienna yang menawan

Aku sampai Vienna dengan bas dari Berlin. Perjalanan yang mengambil masa selama lapan jam. Sampai di stesen Erdberg Vienna waktu pagi. Cuaca betul betul sejuk waktu tu. Boleh jumpa salji dimana mana. Aku simpan bag aku di stesen bas dan terus ke stesen metro Erdberg. Aku beli tiket metro untuk satu hari dari machine yang disediakan. Harga tiket tu hanya 5.70 euro.




Sistem metro atau U Bahn di Vienna agak senang skit. Dari map yang aku dapat distesen bas, aku terus ronda ronda keliling Vienna. Aku hanya ada sehari saja di Vienna. Dari pagi sampai kepetang aku kesana sini. Ada masa sampai tersesat.





Aku sempat ronda ronda dan melawat Stephansdom, Pestsaule, Shconbrunn Palace, Michaelerplatz dan beberapa tempat lain. Walaupun masa tu winter, ramai pelancung yang datang. Banyak aku jumpa pelancung dari Jepun.



Cost di Vienna agak tinggi. Lebih tinggi dari German. Makanan halal tak jadi masaalah disana. Boleh jumpa banyak restoren Turki. Vienna memang satu kota yang indah. Mendamaikan jiwa bila berada disana. Mungkin aku akan kesana lagi dan tinggal lebih lama. Satu kota yang romantis dan tak menjemukan. 

Aku akan cerita lebih lanjut lagi tentang Vienna dilain post.



1 comment:

Cikgu Jaja™ said...

cecey..kota romantis dan x menjemukan..

jap2 jaja nk bayangkan..

waaahhh..hehe

lagi2.nak tengok gamba lg..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...