Thursday

Meditasi Dengan Ganja Di Nepal


Aku nak cerita satu perkara luar biasa semasa aku mengembara ke Nepal. Pengunaan ganja disana. Di Katmandu, aku lepak kat satu hotel di area Thamel. Semasa aku memula nak masuk kebilik aku ditingkat 4, aku terjumpa seorang pekerja hotel sedang menhisap ganja ditangga. Disebelahnya ada selambak ganja yang banyak. Aku buat tak nampak. Petangnya aku berjalan jalan di kawasan Thamel. Ramai anak anak muda yang offer nak jual ganja kat aku. Tertanya tanya dalam hati, kenapa ganja agak popular disana.


Thamel Katmandu
Esok paginya aku bertolak ke Phokara dengan sorang kawan Nepalese. Aku kenal dia semasa sama2 berkerja disini. Kira dia lah yg bawak aku dengan kereta kesana sini. Aku tanya dia kenapa ramai yang suka menhisap ganja di Nepal. Agak terkejut bila diberitau. Ganja digunakan untuk meditasi dalam ritual ugama. Hare Rama Hare Krisna ke nama kawan tu cakap. Aku tak pasti dan dah lupa. Lima tahun lepas, semasa pemerintahan beraja, ada satu hari public holiday untuk menhisap ganja beramai ramai di temple temple. Ganja ditanam berluasan di Nepal. Sekarang ni dibawah kerajaan baru, public holiday tu dah tak ada lagi. Dia kata kebanyakan sami ditemple menhisap ganja semasa meditasi. Disediakan dengan percuma untuk orang yang berminat. Ramai backpacker atau hippies dari barat yang suka kesana.


Temple

Kampung Diperjalanan
Dalam perjalanan keluar dari Katmandu, kawan aku tu singgah sekejap dan tunjukkan satu temple. Aku tak masuk, hanya tengok dari luar dan teruskan perjalanan ke Phokara. Kawan aku tu bertanya, sama ada aku nak tengok pokok ganja ke tak. Boleh singgah dirumah sesorang kawan yang ada menanam ganja. Kami singgah dirumah kawan dia disebuah kampong didalam perjalanan. Dapat lah aku tengok macam mana rupa pokok ganja. Agak terkejut aku tengok ada satu pokok ganja besar didepan satu kedai makan. Didalam perjalanan aku jumpa banyak pokok ganja ditanam liar.

Pokok Ganja


Pokok Ganja
Salah satu lagi pengalaman dan pengetahuan yang aku dapat semasa mengembara kesana sini. Kadang terjumpa perkara aneh atau luar biasa yang kita tak tahu sebelumnya.

12 comments:

al-lavendari said...

tak sangka ada juga tempat yang begitu di dunia ini .. kalau ia berlaku di Malaysia, makin padatlah Pusat Serenti.

Iam.Faith said...

Good info... i tak pernah pun tahu mcm mana rupa pokok ganja ni.. besar n tinggi juga kan...

At least lepas ni tahulah.. tak lah jadi tipah tertipu nanti...

thanks for sharing the picture..

Jimmy said...

al lavendri,

boss...lain tempat lain ragamnya...:)

Jimmy said...

Iam Faith,

you are welcome...thank for the comment...:)

Iam.Faith said...

eeh.. nak tanya..

di sana tak menjadi kesalahan ya utk menanam n menghisap ganja..

adakah mereka mempunyai undang2 spt di Msia juga.. contohnya hukuman mandatori dikenakan bagi sesiapa yg memiliki or menghisap ganja ke..

Jimmy said...

saya pun tak pasti...apa yg saya dengar...kat sana tak berapa tegas dengan ganja ni...mungkin digunakan untuk ritual ugama.

masMZ said...

tertanya-tanya adakah mujur pokok tersebut banyak di sana maka keadaan terkawal maksudnya kalau macam kat tempat kita ni dah tentu dah berkacaubilau?

Adakah orang hisap ganja secara terkawal... just wonder camne... hurmmm

Jimmy said...

masMZ,

kat beberapa negeri di USA dan holland. ganja legal...dijual secara terbuka..bebas ditanam untuk kegunaan sendiri...ganja bukanlah jenis dadah berat...lebih bahaya rokok dari ganja...tu apa yang saya tau...:)

Mt. Everest base camp Trek said...


After your trek you can give your clothes to the porters' clothing bank which is managed by the KEEP association . This bank is located in Thamel at Kathmandu and provides clothes to the trekking porters. Travelers are encouraged to bring water purification tablets or water filters on the trek as this reduces the use of plastic bottles and also reduces the weight carried.
http://www.nepalguideinfo.com/trekking-in-nepal.php
http://www.nepalguideinfo.com/index.php?link=annapurna
http://www.nepalguideinfo.com/langtang-region.php
http://www.nepalguideinfo.com/Everest-Base-Camp.php
http://www.nepalguideinfo.com/

Mt. Everest base camp Trek said...

Everest Base Camp 14 hari Penginapan penuh pakej lawatan
Everest sentiasa Antara nama yang diingini Itinerary:
Day 01: Fly Kathmandu to Lukla (2849m) & trek to Phakding (2745m)
Day 02: Trek to Namche (3445m)
Day 03: Rest Day at Namche Bazaar (Hiking to Everest View Hotel)
Day 04: Trek to Tengboche (4245m)
Day 05: Trek to Pheriche (4362m)
Day 06: Pheriche Rest Day.
Day 07: Trek to Lobuche (4575m)
Day 08: Trek to Gorakshape (5165m)
Day 09: Rest Day at Kalapathar (5545m).
Day 10: Trek to Dingboche (4260m).
Day 11: Trek to Tengboche (4245m)
Day 12: Trek to Namche Bazaar.
Day 13: Trek to Lukla
Day 14: Fly back Lukla to Kathmandu

 
  Jadi sebagai tamparan kos keseluruhan kami.
 1 kedua-dua cara penerbangan anda : Kathmandu ke Lukla dan kembali ke Kathmandu: $ 320
2: Kedua-dua penerbangan panduan cara : 100 $
3: Everest yuran taman negara : $ 35
Permit trekking : 4 $ 10
 5: pakej trekking kami: $ 697
 6: mengambil dan menurunkan : kedua-dua lapangan terbang: $ 20
7: 3 malam Kathmandu Hotel : $ 60
 
  jadi sekarang Jumlah kos kami : $ 1242 Per Orang
 
   kos Termasuk
 
• Airport / Hotel / Lapangan Terbang mengambil & drop oleh lapangan terbang kereta persendirian Kedua-dua
• penginapan 2 malam di 2 kategori bintang hotel yang terletak di pusat pelancongan Kathmandu.
• Makanan di atas kapal penuh (Sarapan, makan tengah hari dan makan malam) di trekking Semasa .
• Semua penginapan dalam perjalanan itu .
• Peta trekking Everest.
• Kedua-dua cara penerbangan domestik dari Kathmandu / Lukla / Kathmandu dengan cukai lapangan terbang .
• Satu berlesen Kerajaan panduan pemegang berpengalaman ( diri saya ) Dalam perjalanan itu .
• Makanan , minuman , penginapan , insurans, gaji, peralatan ini , pengangkutan , cukai Tempatan Panduan.
• bekalan perubatan Kumpulan ( kit pertolongan pertama yang ada ).
• Semua kertas kerja perlu Kerajaan dan kemasukan taman negara Permit dan TIMS Kad dan lain-lain
• Travel & Penyelamat perkiraan.
• Semua cukai kerajaan dan Vat
 
Tidak termasuk kos
• Makanan diri Kathmandu (L + P).
• Insurans Perjalanan Anda.
• tambang Antarabangsa.
• visa kemasukan Nepal ( Anda boleh Mudah Mendapatkan visa semasa ketibaan anda di Lapangan Terbang Nepal di Kathmandu ).
• Semua jenis minuman (minuman beralkohol , panas dan sejuk)
• membeli-belah peribadi dan lain-lain dobi.
• Peralatan trekking peribadi .
• Tips untuk guide trekking dan Pemandu. ( Pemberian maklumat dijangka, tetapi ia tidak wajib )
• Jika melakukan apa-apa lawatan bersiar-siar dan aktiviti-aktiviti lain dan sebagainya.

Nota: Ini semua sekarang saya Hove di atas maklumat yang jelas untuk anda berdua . jika anda mempunyai sebarang jadual perjalanan acerca trekking mengelirukan , harga, gear trekking , cuaca, sila menulis saya mail saya akan memainkan semula secepat mungkin saya menunggu sambutan yang baik anda
 
Kind regards
Sanjib
+9779841613822
 My facebook : https://www.facebook.com/sanjib.adhikari

http://www.nepalguideinfo.com
http://www.hikehimalayas.com
http://nepaltreckingguide.jimdo.com/ % C3% BCber - Mich /

Mt. Everest base camp Trek said...

Everest Base Camp 14 hari Penginapan penuh pakej lawatan
Everest sentiasa Antara nama yang diingini Itinerary:
Day 01: Fly Kathmandu to Lukla (2849m) & trek to Phakding (2745m)
Day 02: Trek to Namche (3445m)
Day 03: Rest Day at Namche Bazaar (Hiking to Everest View Hotel)
Day 04: Trek to Tengboche (4245m)
Day 05: Trek to Pheriche (4362m)
Day 06: Pheriche Rest Day.
Day 07: Trek to Lobuche (4575m)
Day 08: Trek to Gorakshape (5165m)
Day 09: Rest Day at Kalapathar (5545m).
Day 10: Trek to Dingboche (4260m).
Day 11: Trek to Tengboche (4245m)
Day 12: Trek to Namche Bazaar.
Day 13: Trek to Lukla
Day 14: Fly back Lukla to Kathmandu

 
  Jadi sebagai tamparan kos keseluruhan kami.
 1 kedua-dua cara penerbangan anda : Kathmandu ke Lukla dan kembali ke Kathmandu: $ 320
2: Kedua-dua penerbangan panduan cara : 100 $
3: Everest yuran taman negara : $ 35
Permit trekking : 4 $ 10
 5: pakej trekking kami: $ 697
 6: mengambil dan menurunkan : kedua-dua lapangan terbang: $ 20
7: 3 malam Kathmandu Hotel : $ 60
 
  jadi sekarang Jumlah kos kami : $ 1242 Per Orang
 
   kos Termasuk
 
• Airport / Hotel / Lapangan Terbang mengambil & drop oleh lapangan terbang kereta persendirian Kedua-dua
• penginapan 2 malam di 2 kategori bintang hotel yang terletak di pusat pelancongan Kathmandu.
• Makanan di atas kapal penuh (Sarapan, makan tengah hari dan makan malam) di trekking Semasa .
• Semua penginapan dalam perjalanan itu .
• Peta trekking Everest.
• Kedua-dua cara penerbangan domestik dari Kathmandu / Lukla / Kathmandu dengan cukai lapangan terbang .
• Satu berlesen Kerajaan panduan pemegang berpengalaman ( diri saya ) Dalam perjalanan itu .
• Makanan , minuman , penginapan , insurans, gaji, peralatan ini , pengangkutan , cukai Tempatan Panduan.
• bekalan perubatan Kumpulan ( kit pertolongan pertama yang ada ).
• Semua kertas kerja perlu Kerajaan dan kemasukan taman negara Permit dan TIMS Kad dan lain-lain
• Travel & Penyelamat perkiraan.
• Semua cukai kerajaan dan Vat
 
Tidak termasuk kos
• Makanan diri Kathmandu (L + P).
• Insurans Perjalanan Anda.
• tambang Antarabangsa.
• visa kemasukan Nepal ( Anda boleh Mudah Mendapatkan visa semasa ketibaan anda di Lapangan Terbang Nepal di Kathmandu ).
• Semua jenis minuman (minuman beralkohol , panas dan sejuk)
• membeli-belah peribadi dan lain-lain dobi.
• Peralatan trekking peribadi .
• Tips untuk guide trekking dan Pemandu. ( Pemberian maklumat dijangka, tetapi ia tidak wajib )
• Jika melakukan apa-apa lawatan bersiar-siar dan aktiviti-aktiviti lain dan sebagainya.

Nota: Ini semua sekarang saya Hove di atas maklumat yang jelas untuk anda berdua . jika anda mempunyai sebarang jadual perjalanan acerca trekking mengelirukan , harga, gear trekking , cuaca, sila menulis saya mail saya akan memainkan semula secepat mungkin saya menunggu sambutan yang baik anda
 
Kind regards
Sanjib
+9779841613822
 My facebook : https://www.facebook.com/sanjib.adhikari

http://www.nepalguideinfo.com
http://www.hikehimalayas.com
http://nepaltreckingguide.jimdo.com/ % C3% BCber - Mich /

sanjib trek said...

Nepal Planet Treks - your trip planner

Nepal Planets Treks and Expedition principally set up focusing on harmless practices and exceptional customer support. We've been capable enough to take very good care of presenting the standard and high quality service jointly without any dissatisfaction since our foundation right up to present day in organizing tours, trips, expeditions, peak climbing. Besides, we manage risk-free travel opportunities to pleasant water journeys all around Nepal.
http://www.nepalplanettreks.com/
http://www.nepalguideinfo.com
email:sanjib-adhikari@hotmail.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...