Monday

Budak pengilat kasut di Blue Mosque

Semasa aku mengembara ke Turki, aku singgah kat Istanbul lebih kurang seminggu. Sewa hotel murah kat area Sulten Ahmed, btul2 dibelakang Blue Mosque. Selalu lepak kat depan Blue Mosque tu. Santai sambil minum teh. Dan tengok pelancung yang datang sambil menunggu masuknya waktu solat. Aku rajin solat berjemaah kat masjid tu. Yang pasti, jemaah lain akan tengok aku dengan satu pandangan luar biasa. Aku berpakaian rugged tanpa kopiah. Mungkin dorang tertanya tanya aku ni berbangsa apa dan berasal dari mana. 

Satu peristiwa kat Masjid Biru tu yang buat aku tak kan lupa sampai bebila. Ditipu oleh sorang budak penggosok atau pengilat kasut. Geram pun ada, tapi lebih pada kelakar. Seblum tu dia dah cuba banyak kali nak gosokkan kasut aku. Aku tetap tolak dengan cara baik. Satu hari tu, budak tu mintak rokok. Tanpa pikir panjang aku hulurkan sebatang. Dia terus hisap rokok tu sambil bertanya aku ni berasal dari mana dan berborak borak. Aku layan je la. Habis je dia hisap rokok, dia ucap terima kasih kat aku. Dia cakap, sebab aku belanja dia rokok, dia nak gosok dan kilatkan kasut aku dengan percuma. Aku cakap ok je. Lepas dia siap gosok dan kilatkan kasut aku, dia mintak duit. Hangin aku. Tadi kau cakap free, apsal mintak duit lak. Aku sound dengan geram. Nak tergelak aku bila dia cakap. Gosok tu memang free, tapi kiwi kena bayar bro. Cissss. Tertipu gak aku. Tak sampai hati, aku hulurkan gak la lima euro. Jimmy tertipu hehehe.

4 comments:

Niza Zainal said...

Bijak budak tu. Usaha tangga kejayaan. Hehehe.. salam singgah. :)

jimmy said...

terima kasih kerana singgah...sorry...takde kopi free hehehe

Pida said...

Lain kali ko cucuh dengan rokok je Jimmy.

NiNa said...

Hahahah citer ko klaka r...
Citer r detail sket mse ko travel kt turkey.. ko lepak mana je?
Bln 3 ni aku nk g sne .. plan mcm nk lepak istanbul, pamukkale, cappadocia, ankara..ni tgh nk survey accommodation n transportation.. ada suggestion?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...