Monday

Siput sedut di Casablanca

Siput sedut memng salah satu aku punya masakan favourite, nak lak dimasak dgn keladi. Sebut pasal siput sedut, teringat akan satu kenangan semasa aku mengembara ke Casablanca. Aku sampai Casablanca waktu petang dari Fez. Lepak kat satu hotel dipusat bandar. Selepas magrib aku ronda2 kat kawasan berhampiran. Jalan2 carik makan dan usya awek Casablanca yang kelihatan cun2. Aku jumpa satu dataran yang penuh atau sesak dengan orang ramai. Siap ada taman dan pancutan air kat situ. Ramai yang bersantai bersama family dan kawan2. Rupanya kalau hari jumaat petang memng tempat tu jadik tumpuan orang ramai bersantai. 


Kat dataran tu ada gak yang menjual makanan dan kain baju. Tak lah banyak cam pasar malam. Masa merayau tu, aku terjumpa satu meja yang jual sop siput. Dimasak dalam satu periuk yang besar dan diletakkan selonggok siput diatas meja sebagai sample. Berhenti aku sekejap untuk perhati cam mana dorang makan siput tu. Mamat yang jual siput tu pun sound aku. Arigato, good good, sambil tunjuk selonggok siput yang diatas meja. Mati2 dia ingat aku ni orang Jepun. Aku hanya tersenyum tanpa berkata apa2 dan terus memerhati. Yang aku perasan, ramai yang order semangkok sop tanpa ada siput didalamnya.

Aku tanya kat mamat yang jual tu, cam mana cara nak makan siput tu. Kena cungkil dengan lidi katanya. Akhirnya aku order semangkok sop dengan siput sekali. Diberinya aku sebatang lidi. Dah lupa berapa harganya. Jauh lebih mahal dari sop kosong. Aku cuba nak sedut gak siput tu. Apa barang main cungkil2. Tak thrill langsung. Aku cuba dan cuba sedut, isi siput tu susah nak kuar gak. Mungkin kat bahagian hujungnya tak diketuk cam selalu diwat dengan siput sedut ditanah air. Terpaksalah aku makan dengan mengcungkil. Tak dapat aku lepaskan gian aku untuk sedut2 siput cam selalu. Kan lebih nikmat kalau dapat sedut dari cungkil.

1 comment:

Shari said...

awat siput tu mcm siput yg ada merata2 kat rumah kg tu?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...