Sunday

Sesat mencari Mezquita di Toledo.

Aku pernah mengembara ke Spain selama seminggu. Spain btul2 memikat hati aku. Dah lah awek  dia banyak yang cun giler. Dan punya banyak monument sejarah waktu kegemilangan kerajaan islam Andalusia. Aku sempat singgah kat Madrid, Seville, Cordoba, Granada, Malaga, La Linea ,Tarifa dan Toledo. Seblum aku sampai ke Spain, aku buat homework skit. Tertarik dgn satu info tentang bandar Toledo. Ada sebuah masjid yang berusia lebih dari seribu tahun disana. Dari situ aku listkan Toledo salah satu destinasi yg aku akan lawati apabila menjejak kaki kat Spain.

Toledo terletak 70 km dari Madrid. Bleh naik train atau bas untuk kesana dari Madrid. Aku pilih naik bas. Toledo memng kelihatan cantik apabila dilihat dari jauh, bandar yg terletak diatas bukit. Sampai je, aku terus pegi kat tourism ofis dan ambik peta. Tanya salah sorang awek kat tourism ofis tu lokasi Torneries Mosque yg aku nak lawati. Dia beritau lokasi dan sempat tanya aku ni berasal dari mana. Bila aku kata, Malaysia. It’s a beautiful country, kata balas dari dia dgn satu senyuman yg manis. Tapi tetap tak watkan jantung aku bergetar. Bila sampai ditempat yg agak tinggi skit, bleh nampak sungai Tagus yg mengalir tenang dikaki bukit. Aku berjalan dan terus berjalan sambil  berhenti dibeberapa tmpt yg menarik dikawasan Puerta del Sol dan Cambron Gate. Sedar tak sedar aku tersesat sampai kepusat bandar. Bandar lama yg penuh dengan lorong2 kecil. Sesak dengan pelancung2 luar.



Bila tersedar aku tersesat, terus tanya kat beberapa orang dimana lokasi masjid yg aku carik. Ooo, mezquita kata dorang. Rupanya mezquita tu bermakna mosque dalam bahasa Spanish. Belok kiri belok kanan, turun dan naik bukit dan akhirnya jumpa gak masjid yg aku carik tu. Bangunan bercorak Islam dan dibina pada tahun 999 oleh khalifah islam yg berpusat di Granada semasa memerintah Sepanyol waktu tu. Masuk dikenakan bayaran. Masjid yg tak lagi digunakan dan masih dalam baik pulih atau renovation. Tak dapat aku solat sunat kat situ. Hanya terasa sayu bila melangkah pergi. Mungkin tak akan berjumpa lagi dengan mezquita selepas ni.

2 comments:

Unknown said...

kenapa smua gmbr hilang?...

Pida said...

Si, mezquita ialah masjid.

Jimmy, semua gambar hilang. Dah try buat report ke Blogger?

Minta diorang pulihkan ye ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...