Sunday

Expidisi tunggang gajah di Chitwan




Masa kat tanah air aku ada terbaca tentang satu tempat pemulihan gajah2 liar di Lancang Pahang. Kuala Gandah kalau tak silap nama tempat tu. Teringin nak kesana untuk carik pengalaman menunggang gajah. Sampai sekarang keinginan aku tu tak tercapai. Masa aku mengembara ke banjaran Himalaya, hajat aku nak menunggang gajah tercapai gak. Di Chitwan National Park Nepal. Dua hari aku lepak kat Jungle Sunset Camp di Chitwan. Resort yg aku dok tu, terletak btul2 ditepi sungai Chitwan. Terasa damai diwaktu malam bila terdengar air sungai mengalir sambil berkumpul dan berborak borak dengan backpacker2 lain.

National Park tu agak jauh gak dgn resort yg aku dok. Terpaksa naik pick up untuk kesana. Aku dah lupa berapa bayaran untuk aktiviti menunggang gajah tu. Sorang kawan tempatan yang bayarkan. Satu gajah bleh ditunggang oleh empat orang. Bila semua dah naik kat atas gajah dengan tangga atau station yg dah disediakan, terus bergerak ke kawasan hutan dgn berkonvoi. Dalam kumpulan lima atau enam ekor gajah. Kalau bernasib baik, boleh jumpa binatang2 liar cam badak sumbu, rusa dan harimau. Hampir tiga jam berpusing pusing kat dalam hutan. Siap menyeberangi beberapa anak sungai. Btul2 terasa adventure. Tapi sayang, hanya aku dapat jumpa rusa je. Mungkin harimau pun takut nak kuar. Takut dengan aku. Mungkin harimau rasa yg hidung aku ni berbelang agaknya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...