Tuesday

Santai di Lake Of Zurich

Sebahagian utara kota Zurich di Switzerland terletak ditepi tasik. Tasik tu dikenali sebagai Lake Of Zurich. Dari tepian tasik boleh nampak Banjaran Alps yang diselaputi oleh salji. Terasa damai dan tenang bila aku berihat dan santai disana. Sambil melihat ferry, kapal layar dan boat berlayar ditasik.




Aku ronda ronda ditepian tasik waktu petang. Walaupun bukan dihujung minggu, penuh dengan orang ramai yang datang bersantai. Pelancung dan penduduk tempatan. 




Banyak jugak terdapat itek, burung dan angsa yang tinggal ditasik tu. Beberapa jenis dan warna. Seronok melihat kumpulan burung dan itek terbang dan datang ketepi tasik bila orang ramai taburkan makanan. Biasanya roti atau biscuit. 




Dilaluan penjalan kaki, kita boleh jumpa ramai seniman jalanan sedang buat persembahan. Agak menhairankan skit. Tak jumpa sorang pun yang memancing ikan. Mungkin dilarang memancing ikan ditasik tu.
Masa ronda ronda tu, jumpa dengan dua tiga kedai yang menjual souviner. Barang barang yang dijual agak mahal. Satu fridge magnet berharga dalam 7 euro. Sempat beli dua fridge magnet dan satu postcard berserta setem kat kedai tu. 







Memang Lake Of Zurich amat indah. Tak terasa masa berlalu dengan cepat bila berada disana. Tasik yang tenang setenang airnya.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...