Saturday

Merah Marrakech Morocco


Semasa aku dalam pengembaraan keluar negara, satu soalan yang sering ditanya oleh teman teman backpacker yang lain. Tempat mana paling menarik yang pernah dilawati. Jawapan yang aku selalu bagi adalah Marrakech Morocco. Salah satu destinasi pilihan bagi backpacker dari Eropah.





Marrakech bukanlah satu bandar yang moden. Tak ada Metro atau LRT disana. Teksi pun buruk buruk. Satu bandar yang unik, dimana bangunan semuanya berwarna merah. Satu bandar yang tak sibuk dengan kenderaan. Yang banyak kelihatan hanya kereta kuda dan keldai. Bandar yang agak berlainan dengan bandar lain di Morocco saperti Fes, Tangier dan Casablanca.





Entah kenapa kalau aku berjalan kemana mana, pasti dorang boleh agak yang aku ni dari Malaysia. Aku tak pasti sama ada ramai ke tak orang Malaysia yang melancung kesana. Yang pasti, dorang amat menhormati Malaysia dan akan jadi mangsa peminta sedekah. Satu lagi. Akan jadi perhatian peniaga di Shouq atau bazaar. Bagi dorang, orang Malaysia senang dan banyak duit. 



Sebab lain yang buat aku tertarik dengan Marrakech adalah makanan. Tak pening kepala dengan masaalah halal atau tidak. Kebanyakan masakan mengunakan periuk dari tanah liat. Yang dipanggil Kas Kas. Hanya satu je yang agak berlainan sedikit. Nasi disana berwarna kuning dan bukan putih atau merah saperti kebanyakan bangunan.





Aku memang teringin untuk kesana bagi kali kedua. Harap ada kesempatan dilain kali.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...