Saturday

Santai Santai Disneyland Paris

Sebelum aku sampai ke Paris. Aku langsung tak terpikir akan melawat Disneyland. Mungkin selalu terdengar ramai yang minat ke Disneyland kalau mengembara ke LA dan Tokyo. Itu yang menyebabkan aku teringin kesana. Juga untuk menambahkan pengalaman atau sekurang kurangnya aku pernah melawat Disneyland. Disneyland Paris adalah kesempatan aku.








Hari tu adalah hari terakhir aku berada di Paris. Selepas check out dari hotel dan simpan bag aku disitu, aku terus ke stesen Metro. Terus aku tanya kat counter berapa tiket untuk satu hala dan beritau destinasi aku. Perempuan kat information centre beritau aku. Ada special offer kalau ambik tiket satu hari berserta tiket masuk ke Disneyland. Harga dalam 65 euro. Aku diberitau yang harga tiket Disneyland tak menentu. Ikut pada musim dan harga dihujung minggu dan cuti umum lagi mahal dari biasa. Boleh mencecah hingga seratus lebih euro. Aku pun beli tiket tu dan terus menaiki Metro menuju ke stesen Marne La Vallee. Stesen Metro yang paling akhir sekali bagi line merah dan stesen khas untuk Disneyland.








Disneyland Paris ada lima kawasan thema atau themed areas. Fantasy, Adventure, Frontier Land, Main Street USA dan Show And Parade. Masuk je aku terus menjelajah kesemua kawasan. Mulai dari Fantasy Land. Singgah sekejap di Hollowood Planet. Usya T shirt dan jacket. Beli satu T shirt sebagai souviner. Sambung ronda ronda dan singgah sekejap di Main Street USA. Terasa macam berada kat USA masa tu. Suasananya betul betul macam kat USA.



Selepas tu aku terus naik tram. Mengelilingi Frontier Land. Boleh tenguk macam macam kat situ. Patung, kenderaan, kapalterbang, robot, bangunan dan tempat tempat yang pernah digunakan untuk buat atau shooting filem.


Last sekali aku pergi ke Show And Parade. Tenguk pertunjukan stunt. Baru aku tau macam mana adegan lasak sesuatu filem tu dibuat. Nampak macam real je bila tengok masa filem ditayangkan. Selepas aku tenguk pertunjukan stunt aku terus pergi ketempat pertunjukan Parade. Watak watak dalam filem Walt Disney berarak menaiki kereta antik. Memang nampak cantik dengan suasana yang berwarna warni. Masa tu aku betul betul dalam kepenatan. Aku lepak dan berihat sekejap di Disney Village sambil melihat gelagat pengunjung lain.


Tak lama selepas tu aku keluar dari kawasan Disneyland dan terus kesetesen Metro. Menuju kehotel aku untuk ambik bag.Terus ke stesen keretapi dan malam tu aku meneruskan pengembaraan menuju ke Basel. Meninggalkan Paris dalam kepenatan. Tanpa ada perasaan romantis.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...