Sunday

Santai Di Terusan Armsterdam

Armsterdam di Netherlands adalah salah satu kota di Eropah yang paling aku suka sekali. Suka dengan suasananya yang di kelilingi oleh terusan terusan atau canal. Bangunan yang berwarna warni ditepian terusan. Kota yang digelar Venice Of The North. Terusan terusan atau canal yang dibina pada kurun ke tujuh belas. Salah satu Unesco World Heritage Site.





Kalau pergi kemana mana di Armsterdam pasti akan terjumpa terusan. Terusan atau canal disana panjangnya lebih dari 100 kilometer dan ada 1500 jambatan. Air diterusan tu semua mengalir ke Amstel River. Satu perkara yang menhairankan sedikit. Aku tak nampak ada yang memancing ikan diterusan terusan tu.





Kalau dikota kota lain di Eropah, sibuk dengan tram yang bergerak. Agak berlainan di Armsterdam. Di Armterdam kita akan dapat melihat boat boat yang sentiasa menyusuri atau berlabuh diterusan. Banyak disediakan  boat boat untuk pelancung bersiar. Ada yang murah dan mahal. 





Terasa damai bila berada atau lepak ditepian terusan sambil melihat boat lalu lalang. Betul betul jiwa terasa tenang. Memang Armsterdam satu kota yang unik dan mendamaikan. 

4 comments:

Azizan Zolkipli said...

satu soalan (malas mau buka laman UNESCO World Heritage Site). yang dapat status World Heritage tu, bandarnya ke atau terusan2nya tu ?

Jimmy said...

terusan tu semua wak...mungkin terusan tu agak unik skit...kebanyakan dibina dan bukan semula jadi.

sky is blue said...

Salam.seronok baca N3 anda. Rasa tak sabar nak ke sana. Melihat keunikan Amsterdam. Betultak bandarnya berada bawah paras laut. (below sea level). Hotel mahal ke.

Jimmy said...

saya tak pasti rate hotel kat sana berapa...saya dok kat hostel...kalau rajin, check lah kat internet berapa rate hotel kat sana...memang berada dibawah paras laut...tu sebab banyak dibina tembok penahan air laut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...