Monday

Terkilankan Madinat Al Zahra Di Cordoba

Aku dalam dilema semasa berada di Seville. Sama ada nak pergi ke Cordoba atau pun tak. Akhirnya aku buat keputusan. Aku akan pergi dan tido semalam di Cordoba. Teringin nak tengok The Mezquita. Masjid Besar Cordoba yang telah diubah suai menjadi gereja atau cathedral.

Aku menaiki bas untuk ke Cordoba. Perjalanan mengambil masa kurang lebih tiga jam. Didalam perjalanan boleh lihat ladang ladang pokok zaitun terbentang luas. Sampai je kat stesen bas Cordoba, aku terus pergi ke tourist information centre. Dapatkan peta dan info tentang monument bersejarah disana. Staff kat situ suggest aku supaya lepak kat hotel dikawasan kota lama. Berhampiran dengan The Mezquita. Terus aku naik teksi kesana. Tak lah jauh mana. Dalam tiga kilometer rasanya.

Sampai je kat kota lama, aku suruh teksi carikkan satu hotel yang agak murah. Dapat satu hotel murah betul betul dibelakang The Mezquita. Hari dah petang masa tu. Tanpa membuang masa, aku terus kuar untuk ronda ronda dikawasan kota lama yang penuh dengan monument bersejarah.

Selepas aku tengok The Mezquita dari luar, aku terus ke Roman Bridge. Roman Bridge ada jambatan yang menyeberangi Guadalquivir River. Dihujung jambatan terletak Museum Of Al Andalus Life. Museum yang banyak meyimpan artifact Islam semasa memerintah Cordoba. Selepas santai di Roman Bridge aku terus ke beberapa tempat lain. Sempat melawat Alcazar, City Wall, Plaza Del Potro, Calle De Last flores dan Casa De Sefarad. Hampir senja baru aku balik kehotel.

Malam tu aku carik info tentang The Mezquita di internet. Tanpa sengaja aku terbaca tentang satu lagi monument peninggalan kerajaan Islam Cordoba. Monument yang dipanggil Kota Madinat Al Zahra. Bekas komplek pusat pemerintahan kerajaan Islam Cordoba. Terletak agak terpencil dan jauh sedikit dari Cordoba. Dibina pada tahun 940. Dibakar oleh tentera Christian setelah jatuhnya kerajaan Islam dan tertimbus oleh tanah selama beberapa ratus tahun. Monument tu baru je digali semula dan dibaik pulih. Datang keinginan aku untuk melawat Madinat Al Zahra.

Esok paginya aku terus melawat kedalam The Mezquita. Yang mana aku telah ceritakan tentang The Mezquita di satu entry sebelum ni. Selepas melawat The Mezquita dan beli beberapa souviner dikedai berhampiran, aku bergegas dengan teksi ke stesen bas Cordoba untuk pergi ke Madinat Al Zahra. Agak kecewa bila diberitau yang bas baru je berlepas kesana. Sehari ada satu perjalanan je, pada pukul sebelas pagi. Hajat aku untuk ke Madinat Al Zahra tak kesampaian. Rasa betul betul kecewa. Dengan perasaan terkilan aku terus beli tiket bas ke Granada. Al Hambra telah menanti aku disana.

anne rmz said...

kalau ada rezeki, pasti suatu hari nanti u berpeluang ke sana jugak, insyaAllah...

*i duk curik2 baca ur blog.. =)

Jimmy said...

harap cam tu gak la...kan ni blog...kalau you nak baca semua pun i tak kesah....:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...