Wednesday

Ali Baba Bujang Lapok di Marrakech

Sampai je di Tangier Morocco dari Tarifa Spain dengan ferry, aku terus ke stesen keretapi. Masa tu waktu dah hampir senja. Aku nak mulakan pengembaraan aku menjelajah Morocco dari Marrakech. Naik keretapi dari Tangier ke Marrakech malam tu jugak. Perjalanan yang mengambil masa dua belas jam. Aku ambik tiket second class. Satu bilik berkongsi dengan lima penumpang yang lain. Ada meja ditengah tengah untuk makan atau membaca. Dua orang awek backpacker dari USA dan dua orang pemuda tempatan bersama aku dalam bilik tu. Sempat berkenalan dan bebual bual dengan dorang. Dalam perjalanan tu aku abiskan masa dengan tido.

Dalam pukul lapan pagi aku sampai Marrakech. Simpan bag distesen keretapi dan beli tiket untuk ke Fas malam nanti. Terus aku ambik taxi ke Medina atau kota lama. Marrakech terletak dikaki gunung Atlas. Kebanyakkan penduduknya adalah dari kaum Berber. Suasana disana agak ketinggalan dari arus permodenan. Bangunan kat bandar ni semuanya berwarna merah. Penuh dengan keldai dan kereta kuda ditengah tengah bandar. Aku ronda ronda dikawasan Djemaa al Fna Square. Dorang kata Djemaa al Fna Square tu adalah dataran yang paling luas didunia. Waktu pagi agak kurang yang menjaja kat situ. Waktu petang dan malam baru tempat tu jadik tumpuan orang ramai. Ada macam2 makanan dan barang2 dijual kat situ. Lebih kurang cam pasar malam.

Bila aku ronda2 kat souk atau bazaar kat Medina, teringat aku dengan citer Ali Baba Bujang Lapok. Ramai yang menjual ganja kat situ. Bila pelancung luar lalu, mesti ada yang sebut, ganja ganja. Tak pasti sama ada belacan dijual dengan bebas atau pun tak. Kat bazaar tu aku beli satu jubah yang ada tutup kepala, sandal kulit dan fridge magnet. Boleh jumpa macam2 pakaian, barang kulit dan tembaga kat situ. Lepas tu aku naik kete kuda ronda2 kebeberapa tempat lain. Sempat melawat ke Bab Agnaou, Koutoubia Mosque, El Badi Palace, Palais Bahia, Saadian Tomb dan beberapa tempat lain. Malam tu aku bertolak ke Fas. Marrakech adalah satu destinasi yang tak jemu untuk dilawati. Mungkin aku akan kesana untuk kali kedua. Mendaki gunung Atlas dan tinggal di perkampongan kaum Berber disana.