Monday

Bad boys go to Armsterdam

Kata2  kat atas tertulis kat t shirt yang banyak aku jumpa dijual kat Armsterdam. Satu quote tang Armsterdam yang kelihatan agak kelakar. Armsterdam adalah salah satu destinasi pengembaraan favourite aku. Bukan disebabkan oleh bunga tulip, ‘Red Light District’ nya atau bebas untuk menghisap ganja. Armsterdam tak lah sesibuk mcm bandaraya2 Europe yang lain. Suasana terasa tenang disana. Mungkin kurang kenderaan dijalan raya. Kebanyakan penduduk tempatan mengunakan basikal untuk bergerak kesana sini. Satu keunikan bandaraya Armsterdam. Bandaraya yang penuh dengan terusan atau canal. Bangunan lak diwarna dengan bemacam macam warna. Kelihatan amat menarik.


Banyak tempat menarik di Armsterdam. Macam2 museum ada, Van Gogh Museum, Rijksmuseum dan termasuklah sex museum. Tempat menarik yang lain, saperti Vondelpark, Madame Tussaud, Anne Frank House dan lelain. Dua lagi tempat yang terkenal di Armsterdam ia lah Red Light District dan Dam Square. Red Light District menjadi tumpuan pelancung2 diwaktu malam. Tempat yang penuh neon atau lampu berwarna merah. Lorong lorong yang penuh dengan pompuan yang perdagangkan tubuh dan sex shop. Memakai bikini dan duduk didalam bilik kaca sambil menunggu pelanggan. Yang herannya, berpusu pusu pelancung pompuan yang ronda2 kat area situ. Mungkin tempat tu lain dari yang lain. Satu keunikkan bandaraya  Armsterdam. Dam Square lak, jadik tumpuan orang ramai diwaktu petang dan malam. Kat situ ramai penggiat seni jalanan menunjukkan bakat dikawasan terbuka. Saperti ahli silap mata atau pemuzik.


Satu lagi yang agak unik dengan Armsterdam adalah ‘cannabis coffee shop’. Coffee shop untuk orang ramai bersantai sambil menghisap marijuana atau ganja. Ganja bebas dijual dan dihisap disana. Selalunya coffee shop penuh dengan pelancung dari luar. Mungkin dapat menghisap ganja sepuas hati tanpa berasa takut. Jauh berbeda dengan negara masing2. Keunikkan Armsterdam yang lain dari tempat lain.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...