Sunday

Pena National Palace Di Sintra Mountain

Satu monument di Sintra yang menarik hati aku ialah Pena National Palace. Bekas istana raja Portugal yang dibina beratus tahun dulu. Aku ambik train dari Lisbon ke Sintra. Perjalanan yang mengambil masa lebih kurang satu jam.  

Sampai je kat station di Sintra, aku naik bas untuk pegi kedua dua tempat tu. Perjalanan melalui pekan Sintra yang terletak disatu kawasan tempat tinggi. Bas hanya berhenti diseparuh Sintra Mountain. Kalau hendak ke Pena National Palace terpaksa naik tram. Istana yang sekarang ni kosong dan dah dijadikkan museum. Banyak koleksi barang kepunyaan raja Portugal dulu2 boleh dilihat kat situ. Lebih kurang tiga jam aku pun turun balik untuk pegi ke Moorish Castle yang terletak btul2 dipuncak Sintra Mountain.



Aku akan ceritakan kisah Moorish Castle di entry yang akan datang.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...