Monday

Sesat mencari kari kambing di Paharganj


Semasa aku mengembara ke India. Pintu masuk dah kuar adalah New Delhi. Masa aku kat Nepal, sorang kawan rekemen aku supaya dok kat Paharganj semasa aku melawat New Delhi. Siap dia suruhkan sorang kawan bookingkan aku punya bilik hotel. Aku mengembara dan menjelajah India selama seminggu selepas aku mengembara Nepal.

Sebelum sampai ke Paharganj, aku tertanya tanya apa kelebihan tempat tu. Rupanya dia terletak ditengah tengah New Delhi. Main Baazar dan Central Railway Station terletak kat kawasan situ. Dan banyak terdapat hotel2 murah dan sederhana. Aku dok kat satu hotel yang aku dah lupa nama. Not bad lah. Harga dalam lima puluh ringgit, toilet dalam bilik dan ada tv besar dan fridge. Paharganj agak sesak dengan orang ramai. Waktu siang dah malam. Kadang2 naik kusut dibuatnya. Nampak cam kelam kabut je tempat tu. 

Aku sampai kat Paharganj waktu senja. Pas check in kat hotel. Aku berihat kejap dalam bilik sambil layan tv. Saja nak tau camne siaran tv kat India. Macam2 channel aku jumpa. Satu je aku perasan, mostly iklan dimonoply oleh film star yang terkenal. Cam Shah Rukh Khan, Amir Khan dan Salman Khan. Sampai iklan cat rumah pun dia punya model Shah Rukh Khan. Betapa besarnya pengaruh film star kat sana.

Dalam pukul lapan aku kuar hotel nak makan. Dah seminggu aku tak makan daging. Seminggu kat Nepal sebelum tu aku agak berhati hati dengan makanan. Hanya makan nasi putih atau roti dengan dal dan kari kosong. Bila sampai je kat India, aku teringin sangat nak makan capati dengan kari kambing. Apa lagi, aku redah area kat hotel aku untuk carik restoren halal. Paharganj agak sesak dengan orang ramai dan suasananya agak kotor. Redah punya redah, last2 aku tersesat. Banyak sangat lorong yang aku redah. Jumpa restoren halal tak gak.

Aku tahan satu beca. Suruh hantar kat restoren halal yang berdekatan. Bermula lah rundingan tambang. Aku dah lupa berapa tukang bawak beca tu mintak. Dekat satu km gak baru sampai kat satu warung muslim. Aku suruh beca tu tunggu. Aku belasah capati dua keping dan kari kambing. Murah, dalam dua ringgit cam tu. Dalam kekenyangan aku suruh pak beca tu hantar aku balik kat hotel.  Yang jadik satu masaalah, aku lupa kat mana hotel aku. Aku suruh je beca tu carik sambil round2. Banyak aku jumpa yang tido kat kaki lima. Btul2 miskin kat sana. Dekat satu jam pusing sana pusing sini. Jumpa gak hotel aku. Satu pengalaman night life yang penuh adventure.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...