Tuesday

Aku Telah Takluki Portugis

Semua orang tau, Melaka penah ditakluki oleh Portugis pada tahun 1511. Aku penah tertanya tanya dalam hati, kenapa Melaka tewas ditangan Portugis. Yang aku tau pendekar melayu dulu ramai yang kebal. Yang lagi terer, siap bleh terbang cam Kluang Man. Rupanya orang Portugis pun kebal gak. Pakai baju dan topi besi.  Kalau ditendang, kaki kita yang sakit. Ditikam dengan keris pun, dah tentu tak terjejas. Bla dua dua kebal, kelebihan terletak pada senjata masing masing. Pedang lawan keris. Dah tentu yang pakai pedang menang. Mungkin sebab tu Melaka tewas. Tu teori aku je. Jangan pecaya sangat.

Salah satu bandar yang aku singgah kat Portugal ya lah Lisbon. Aku agak terkejut bila sampai kat sana. Jauh dari apa yang aku bayangkan. Portugal dah mula nak jadik sebuah negara miskin. Aku dengar hutang banyak. Bukan hutang credit card atau hutang dengan along. Aku tak pasti hutang dengan bank dunia ke, negara lain ke atau IMF. Ekonomi jatuh dan ramai yang menganggur. Dah mula tertinggal dengan kemajuan Melaka. Melaka aku dengar dah pakai monorel kat tengah bandar. Lisbon masih lagi pakai tram.


Dua hari satu malam je aku menjelajah kota Lisbon. Dok kat satu hotel di Rossio. Banyak terdapat monument bersejarah kat sana. Monument yang dibina zaman kegemilangan dorang dulu. Zaman Vasco Di Gama. Aku sempat melawat beberapa tempat di tengah bandar Lisbon. National Theater, Comercio Square, Santa Justa Elevetar, Mosteiro dos Jeranimos, Campo Pequeno, Se De   Lisboa dan beberapa lagi tempat lain. Plan nak pegi museum. Nak tengok ada ke tak sejarah tentang Melaka. Agak kecewa. Museum banyak ditutup pada hari Isnin.


Lisbon sedikit menakutkan aku untuk berjalan diwaktu malam. Pepun, cost disana agak murah skit kalau nak dibandingkan dengan kota lain di Europe. Yang aku nampak, kurang pelancung dari negara luar kat sana. Pepun, aku puas hati dapat mengembara ke Lisbon. Dapat menakluki Portugis.

Aku akan ceritakan pengalaman aku di Portugal lebih banyak lagi dilain enntry atau post.




3 comments:

Cikgu Jaja™ said...

wahh kalini awk yg menakluki portugis yer.. best2!! :)

jimmy said...

memang best pun...:)

Shari said...

bravo Jimmy!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...