Saturday

Senja di Belem





Masa aku mengembara kat Lisbon. Aku dok kat satu hotel di Rossio. Sorang mamat yang keje kat hotel tu, rekemen aku supaya  melawat Belem. Siap beritau aku, kalau pegi kesana jangan lupa rasa egg tart yang paling sedap di Portugal. Belem terletak enam km dari pusat bandar. Banyak terdapat museum, istana, monument bersejarah yang lain dan garden. Aku naik metro dari Rossio kesetesen yang last sekali. Dah lupa apa nama stesen tu. Dari situ aku naik tram ke Belem. 

Dalam tram aku berkenalan dengan satu keluarga. Bila aku cakap yang aku berasal dari Malaysia, terus dia layan aku dengan mesra. Siap beritau info tentang Belem dan tunjukkan stesen mana aku harus berhenti untuk memulakan pengembaraan. Belem adalah kawasan lama yang terletak ditepi Tagus River. Dalam perjalanan bleh nampak April Bridge dan beberapa marina. Memang satu permandangan yang indah.

Tempat pertama yang aku lawati ya lah Torre of Belem atau Tower of Belem. Monument yang telah didirikan beratus tahun dulu. Tujuannya untuk mengawal kapal kuar masuk ke Lisbon. Tower tu penah ditawan oleh Sepanyol dan Perancis.

Lepas tu aku pegi ke Maritime Museum. Bangunan tu berbentuk kapal. Agak unik. Lepak kat situ sambil tengok  April Bridge dan kapal kuar masuk. Waktu tu dah hampir senja. Sejam pas tu aku bergerak untuk melawat Museum Nacional Arquelogia. Dalam perjalanan berjalan kaki kesana aku berhenti jap kat Vasco de Gama Garden dan Afonso de Albuquerque Square. Untuk berihat dan melepaskan lelah. Ada tugu peringatan untuk Vasco de Gama kat situ. Tak ramai orang waktu tu. Mungkin dah malam. Ada beberapa orang tengah jogging dan dua tiga couple sedang bercumbu rayu.

Tempat terakhir aku lawat ya lah Museum Nacional Arquelogia. Monument yang berusia beratus tahun. Tak lama aku kat situ. Mungkin kepala dah ingat nak balik hotel. Penat dan lapar. Pas tu aku naik tram dan metro balik ke Rossio. Sampai je hotel aku belasah maggie perasa kari dua bungkus. Terlupa nak beli dan rasa egg tart Belem.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...