Friday

Resah gelisah di Beirut


Masa aku mengembara ke Syria, aku ada teringin sangat nak pegi ke Beirut. Banyak aku dengar citer tang Beirut dari kawan2 yang pernah kesana. Buat aku teringin nak ke Beirut. Yang dikenali , Paris of the east. Ofismates aku banyak gak yang berasal dari Lebanon. Entah kenapa aku tak cukup berkenan dengan mamat atau minah Lebanon. Yang lelaki suka menipu dan yang pompuan lak berlagak satu macam. Mungkin tak semua, tapi kebanyakkan cam tu la. Dorang perasan yang dorang bangsa yang hensem dan cun giler.


Aku naik bas dari Sumarah di Damascus untuk pegi ke Beirut. Dalam perjalanan bleh jumpa banyak kubu atau post tentera. Masuk je Lebanon semua penumpang bas turun untuk pemeriksaan imigresen. Kat situ penuh dengan penukar wang haram dan tentera. Untuk dapatkan visa, aku kena bayar seratus lebih rm. Pegawai imigresen semuanya berpakaian celoreng. Aku diberi layanan yang baik masa apply visa. Bila semuanya urusan passport dah settle, bas meneruskan perjalanan ke Beirut. Aku mulalah resah dan gelisah. Dalam perjalanan penuh dengan pemeriksaan dan sekatan tentera. Singgah sebentar di Lembah Bakaa untuk makan tengah hari.

Dalam bas aku berkenalan dengan sorang mamat tempatan. Tanya kat dia macam macam tang Beirut. Dia suruh aku carik hotel kat area Al Hambra. Sampai je kat Beirut aku terus ambik taxi ke Al Hambra. Dapat satu hotel tiga bintang. Satu malam 50 dollar tanpa ada wifi. Petang tu aku ronda kat satu area ditepi laut. Tempat tu lebih kurang cam Danga Bay kat kampong aku di JB. Penuh dengan orang ramai bersantai. Malam tu aku ronda2 kat kawasan Al Hambra. Sempat tengok belly dance atau tarian gelek disebuah club. Hilang resah dan gelisah aku jap hehehe. Tengah hari esoknya aku bertolak pulang ke Damascus. Memang aku sentiasa resah dan gelisah masa kat Beirut. Asyik terpikir, bila lah jet Israel nak buat air raid atau gugurkan bomb. Kalau berjalan asyik tengok kat udara je. Bukan tengok bintang atau bulan. Tercari cari jet pejuang tentera Israel.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...