Thursday

The Rock of Gibraltar

Seblum merantau ke luar negara, aku penah tengok pasal Gibraltar dalam episode Jejak Jejak Rasul kat TV3. Nama asal Gibraltar ialah Jabal Tariq, diambik dari nama sorang pejuang Islam yang menakluki Sepanyol bernama Tariq ibni Zihad. Ada sebuah masjid dikaki The Rock of Gibraltar. Nama masjid tu, Ibrahim al Ibrahim. Gibraltar ada satu bukit tinggi yang dikenali The Rock Of Gibraltar. Boleh kepuncak dengan kenderaan dan cable car. Banyak monyet barbary macaques yang berkepala sengal kat situ. Memang kena kejar kalau dikacau. Dari atas bukit tu bleh tengok permandangan kota Gibraltar  yang memukau dan cantik. Gibraltar dibawah jajahan atau pemerintahan kerajaan British.




Untuk sampai ke Gibraltar, aku kena pegi ke La Linea. Satu bandar di Spain yang bersempadan dengan Gibraltar. Aku bermalam di La Linea dan esok paginya baru aku mengembara ke Gibraltar. Dari La Linea hanya berjalan kaki untuk sampai ke Gibraltar. Suasana di Gibraltar hampir sama dengan suasana di UK. Bas merah dua tingkat dan wang yang digunakan adalah British Pound. Disana aku sempat menjelajah ke St Michael’s Cave, Ibrahim Mosque, Great Siege Tunnels, Moorish Castle, Apes Den dan beberapa tempat lain. Gibraltar memang menarik untuk dilawati.

Aku akan ceritakan lagi tempat tempat menarik disana. Dilain entry.
 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...