Monday

Perjalanan di Banjaran Himalaya


Lapan hari aku mengembara ke Nepal. Memula plan aku nak wat trekking ke kaki Everest atau Annapurna. Disebabkan kesuntukkan masa, plan aku tu dibatalkan. Apa tak nya, nak sampai ke base camp atau kat kaki Everest kena ambik masa seminggu kalau trekking. Pergi balik dah dua minggu. Kena orang yang slow cam aku ni, jalan macam itek gedik. Mungkin ambik lebih masa lagi. Sesilap sebulan. 

Masa kat Nepal aku sempat mengembara ke empat tempat. Khatmandu, Nagarkot, Phokara dan Chitwan. Jarak antara satu tempat ke tempat lain tu, ambik masa dalam enam jam perjalanan. Aku naik kete berdua dengan sorang kawan tempatan.Dulu kita orang pernah berkeje sama sama kat tempat aku keje sekarang ni. 





Perjalanan penuh dengan permandangan indah. Jalan kecik dilereng lereng bukit cam ular kena palu dan ditepi sungai yang mengalir deras. Tak menjemukan tapi sedikit cemas. Nak tido pun tak lena. Cam orang kena penyakit angau. Apa tak nya, asyik dengar bunyi horn je. Nak overtake atau kat selekoh tajam mesti horn dulu. Takut bertembung. Dalam perjalanan bleh nampak perkampungan dipuncak dan dilereng bukit yang tinggi. Patut pun Nepal digelar Switzerland Of The East.

Perjalanan aku di Banjaran Himalaya memang menarik. Satu pengalaman baru. Menyelusuri banjaran yang tertinggi didunia. Pepun, tetap terkilan sebab tak dapat menjejakkan kaki di kaki Everest.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...