Friday

Gian memasak


Dah agak lama bilik aku tak berasap sejak hot plate aku rosak. Ada plan nak beli hot plate baru. Entah bila aku pun tak tau. Kalau hari tak keje cam hari ni, memng aku rajin masak sendiri. Aku memasak tu bukan apa, kadang2 dah mual dengan masakan kat kedai. Hari2 makan, tak masakan mamak atau masakan Turki. Sesekali je aku layan tom yam atau western food. Selalunya aku masak maggie special, sop kambing, ayam atau daging masak kicap, sardin dan lemak cili api. Lemak aku selalu pakai santan segera atau jenis powder tu. Walau pun tak sama dengan santan kelapa original, lepas gak lah ngidam nak makan masak lemak. Kalau masak lemak, selalunya dengan ikan tenggiri. Aku tak pernah masak asam pedas, pasal susah nak dapatkan cili boh dan daun kesum. Takde blender nak wat cili boh sendiri.

Ada satu supermarket kat sini yang jual macam2 bahan memasak dari negara2 asean. Shoprite nama supermarket tu, terletak kat Matar al Qadeem. Boleh jumpa bahan2 nak wat tom yam, bakso dan sop. Pernah sekali aku jumpa petai yang dah dikopek kat situ. Harga dua ratus rm satu kilo. Nak lepaskan gian, aku beli gak la dalam dua tiga ratus gram. Tu pun jarang nak jumpa. Benda yang aku selalu beli kat situ, ikan kering dan ikan bilis. Besh je kalau digoreng dan makan dengan kicap berulam lada hijau besar. Tu la nasib perantau cam aku ni. Ngidam nak makan macam2 masakan melayu. Satu lagi yang aku btul2 ngidam. Makan disuap dari tangan sorang gadis melayu. Mungkin masa aku pulang ketanah air nanti. Sambil gigit2 manja tangan awek yang suapkan aku tu hehehe.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...